Перейти до основного вмісту
Урок акварелі. Малюємо натюрморт

Крок перший - постановка.
Якщо у вас виникло бажання зобразити натюрморт, то перш за все, спробуйте самостійно придумати власну постановку, а не змальовувати зі знайденої картинки. Таким чином, ваше відчуття композиції та художній смак поступово покращаться.
В іншому випадку, зробіть копію с якісної роботи улюбленого художника. Це допоможе розвинути спостережливість та розуміння ведення роботи досвідченим митцем.
В даному випадку я ставила натюрморт самостійно, бажаючи зробити акцент на тематиці (осінь), форматі (витягнутий горизонтально) та колориті (теплий, ніжний).
Крок другий - розміщення об'єктів.
Розміщення зображення на форматі має свої закономірності і секрети, які відомі, мабуть, кожному. Передусім раджу дослідити натуру, основні форми і лінії, співвідношення, враження. Походіть навколо постановки, вивчіть фактуру - не бійтесь торкатись предметів, це буде лише на користь :)
Якщо ви малюєте копію, то уважно розгляньте оригінал, оберіть, що ви хочете передати так само, а що, можливо, змінити (не порушуючи побудови й законів зображення, звісно).
Визначте межі постановки на папері, зробіть невеликі однакові відступи з боків, знизу залиште трохи більше місця. 
Спершу всю композицію постановки треба перенести на аркуш як певну цілісну фігуру. Зводимо усі об’єкти до простих форм і з допомогою вимірювання олівцем намічаємо їхнє положення на аркуші, а також проводимо пропорційні заміри: висоти, ширину, відстані між предметами. У випадку з гілкою, яка виходить на передній план позначаємо її приблизне розташування силуетною формою та точками, виміряними під час споглядання натури. Форма букету моделюється легкими спрямованими лініями.
Крок третій - побудова.
Так як усі подані об’єкти мають переважно неправильну форму (хоча і симетричну), то передача основних характеристик і форм залежить в основному від ретельного вивчення натури. Особливо це стосується листя. З симетричними предметами клопотів менше - дотримуйтесь побудови з опорою на вісь симетрії та виміряних пропорцій. Для передачі природних форм треба спостерігати натуру та тренуватись. До того ж, листя теж має свої осі симетрії, від яких будується каркас листка та утворюється форма. Проте листя у букеті має ракурси та перспективні скорочення, що ускладнює задачу. 
Для полегшення перенесення форми букету, розбийте його на групи (середня, верхня група тощо) та плани (передній, середній, задній). При уважному спосереженні ці групи досить легко виявити. Намітьте основні лінії і опорні точки в кожній групі, по яким і побудуйте листя. Що стосується інших предметів - озбройтесь знаннями з перспективи (побудову основних форм можна знайти в навчальній літературі та просто в мережі). Головне - досягти мету, яку ви ставите перед собою. Проте не забувайте - побудова предметів виявляє їхнє просторове положення та правильний вигляд.
Крок четвертий - розмежування площин.
Акварельний живопис передбачає поступове нашарування фарби, тому важливо одразу визначити межі світла, напівтіней та тіней. Проте зробити це краще легкими лініями твердим олівця, щоб графіт під впливом води не нашкодив чистоті роботи.
Крок п'ятий - перша прописка.
Так як натюрморт стоїть на світлому фоні, то доцільніше було б почати з об’єктів, а потім перейти до фону, який би відбивав усі кольори та рефлекси від постановки та підтримував би у собі потрібний колорит. Починаючи з кольорової закладки, треба звернути увагу водночас і на взаємодію об’єктів натюрморту між собою. Так як теплі кольори переважають, то вони у різних варіаціях жовтих, оранжевих, червонуватих, оливкових, охристих можуть перекликатись між собою.
Проте гарбуз матиме більш оранжеву окраску з зеленуватими і червоними відтінками у тінях, перець переважно червонітиме, у щільному зв’язку з тепло-холодністю. Ближче до букету він матиме тепліші відтінки, не зважаючи навіть на те, що ліва сторона має холодне освітлення. Частково вона перекривається яскравими жовтими листками, а також тепла тіньова частина букету матиме вплив на перець. Гриби мають світлий колір, тому вбирають у себе різні відтінки – синюваті від холодного світла, жовті рефлекси від гарбуза та листя, червонуваті від перця. В тіньовій частині будуть теплі коричневі відтінки, теплий фіолет. 
 Букет різнокольоровий по своїй суті, проте він виступає силуетом і збірним образом кольорової гами натюрморту. Якщо листя, що виступає на передній план має більш детальну прописку відтінків охристих, земляних, жовтих, оранжевих відтінків, то листя дальнього плану можна прописати по-мокрому єдністю плям різних кольорів, які на вологому папері гарно змішаються між собою. При цьому зелене листя, яке ближче до світла, буде холоднішим, ніж листя дальнього плану. 
Задній план світлий, тому прописується легко, по-мокрому, відтінками, близькими до предметів та загального колориту. Деякі предмети на межі треба захопити водою, щоб вони мали м'які краї, особливо у тінях. Це створить ілюзію простору.
Крок п'ятий - друга прописка.
Загалом акварель на першому етапі прописки визначає основу зображення - колір, деяку просторовість. Подальші прописки уточнюють побудову, фактуру та тонові співвідношення.
 На вже існуючі кольорові акценти поступово нашаровуються мазки, що коректують колір та форму предметів, їх зв’язок з натюрмортом. Так як усі світлові частини вже прописані, роботу треба вести у напівтінях і тінях. Можна при цьому працювати лесувальними окремими мазками – як у напівтіньовій частині гарбуза та моделювання його світлової розширеної частини з хвостиком; при цьому для затемнення можна писати зеленуватими і фіолетуватими теплими відтінками, які при цьому не будуть брудно виглядати та не суперечитимуть усій гамі натюрморту. 

Зі сторони листя можна посилити червонуватий оранжевий – в контрасті з жовто-зеленим листям. Комбінованим способом можна працювати в тіньовій частині грибів – спочатку пройтись теплою коричневою з відтінком фіолету заливою, а потім прокласти мазки інших кольорів для виділення форми. Так як робота ведеться поступово, але в зв’язку з усіма частинами натюрморту, то фарба встигатиме висихати на одних ділянках, поки ведеться робота на інших. Широкими мазками прокладається тінь на перці, при цьому підтримуючи його форму. Власна тінь м’яко по-мокрому переходить у падаючу.
 При роботі з букетом треба розібрати його на освітлені та затемнені частини. Перші писати акуратно і переважно по-сухому, тонким шаром фарби з відповідними відтінками, а другі – локально і по-мокрому, об’єднуючим кольором і тоном. При цьому об’єднується затемнена частина банки перед перцем та за ним у єдину напівтіньову площину. Також трохи розмиваємо відблиск на перці, щоб він не був світлішим за шляпки грибів.
Третя прописка - завершення.
На кінцевому етапі, коли основні маси вже виявлені, ведеться робота з деталями, характерними особливостями об’єктів,  а так як фон у даному натюрморті світлий, то дописується і фон. В даному випадку уточнення потребують такі об’ємні форм як перець і гарбуз – їхнє кінцеве моделювання представлене влучними мазками по формі в напівтіньовій частині перцю і більш детальна прописка світлової частини гарбуза – характерні полоски біля хвостика та на боковинці. Також посилюємо тіні біля грибів, прописуємо їхні шапочки, де вони мають характерні темні плями. Додаємо теплого фіолету в напівтіньову частину перцю та яскравий червоний мазок біля світла.
 В букеті прозоро прописуються прожилки на освітлених листках. Останній етап – загальна прописка світлого фону з усіма відтінками рефлексів. Поки папір вологий додаємо декілька яскравих плям листків у фон. Передній план прописується широко, особливо біля освітленої частини гарбуза, щоб відтінити його, моделюється складка тканини від грибів. Такими ж широкими мазками прописуються полоси на передній драперії. Так як фон світлий, цього достатньо для виявлення і узгодження з об’єктами натюрморту. Тонким пензлем деталізуємо тіні на передніх листках та падаючих від них тіней.

Таким чином, навіть при досить складній роботі з листям шляхом спостереження, узагальнення та використання переваг акварелі, можна створити виразний художній образ.
Творчих успіхів!

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Ласкаво просимо в куточок пізнавання мистецтва! Тут ви зможете знайти уроки та демонстрації робіт, цікавинки на тему малювання, корисну навчальну нформацію та, сподіваюся, гарний настрій :)
Перелік корисних інтернет-ресурсів на мистецьку тематику для учнів та студентів Список сайтов по тематике искусства для школьников и студентов   Часом буває так, що терміново необхідно знайти інформацію на мистецьку тематику, і не важливо що саме - якісну репродукцію певної картини, інформацію про художників чи матеріали з навчання. Але переповнена мережа Інтернет видає інформацію уривками і можливість знайти що-небудь потрібне перетворюється на години безперервного збирання необхідних даних по краплинкам.   Щоб трохи полегшити пошук для школярів та студентів я склала перелік перевірених сайтів, які протягом мого навчання були моєю опорою в саморозвитку та підготовці до занять. Багатопрофільний мистецький сайт  Артхів Особливістю даного ресурсу особисто для мене передусім були якісні фоторепродукції картин художників. Дуже якісні та подекуди з описом та цікавими історіями про ту чи іншу картину. Зручний пошук дає змогу знайти художника, ознайомитись з його біографією та тво